You are here

Suplementi koji pozitivno utiču na vaše raspoloženje

Dopamin je neurotransmiter koji je bitan za održavanje pažnje, pamćenja, motivacije za svakodnevne aktivnosti, raspoloženja, učenja, a u sadejstvu sa drugim neurotransmiterima (serotonin i noradrenalin) doprinosi procesu logičnog zaključivanja i donošenja odluka. Značajan je za kvalitetan i okrepljujuć san, tu je i emocionalni aspekt, kao i „osećaj uživanja u životu“. Dopamin često nazivaju i neurotransmiterom uživanja.

Savremen način života koji podrazumeva da se sve radi u žurbi, od neredovnih obroka, nedovoljno sna, hronične izloženosti stresu dovodi do neurotransmiterskog haosa, gde često prvi „strada“ dopamin. Eto problema da se čovek „natera“ da uživa u malim stvarima – druženje, ljubav, trening, kvalitetan obrok… sve postaje napor i opterećenje, a raspoloženje „pada“.

Da li suplementi mogu pomoći?

 

Probiotici

Pod probioticima podrazumevamo korisne bakterije koje doprinose održavanju normalne crevne mikroflore. Pored značaja za normalno funkcionisanje našeg digestivnog trakta, probiotici doprinose i normalizaciji nivoa serotonina i dopamina u „našem mozgu“, a samim tim mogu pomoći i kod blažih oblika depresivnih ispoljavanja, kao i anksioznosti.

Mucuna pruriens

Mukuna spada u red čuda Ajurvedske medicine koja je prirodno bogata prekursorom dopamina – L-dopom. Pokazalo se da je bioraspoloživost L-dope iz ove biljke veća nego kod lekova koji se koriste u tretmanu Parkinsonove bolesti (kombinacije L-dope i inhibitora dekarboksilaze).

Ginko biloba

Ginkgo se decenijama uspešno koristi u neurolgiji u terapiji demencije, pre svega vaskularne etiologije, vrtoglavice i „zujanja u ušima“. Pokazano je da ginkgo doprinosi poboljšanju cirkulacije u ugroženim delovima mozga, kao i na „periferiji“, ali isto tako doprinosi i uspostavljanju harmoničnog odnosa između neurotransmitera u korist dopamina.

Kurkumin

Novija istraživanja na temu kurkumina su pokazala pozitivan uticaj istog na niz neuroloških „stanja“ – Alchajmerova demencija, tardivna diskinezija, epilepsija, kao i dijabetička neuropatija. Pokazano je da kurkumin ima neuroprotektivni efekat kod neurodegenerativnih bolesti i nekih psihijatrijskih „stanja“ poput „težih depresija“. Jedan od pozitivnih efekata na raspoloženje tiče se i balansiranja odnosa dopamina i serotonina.

Ulje origana

Aktivni sastojak ulja origana - karvakrol se pokazao u studijama na životinjama (miševi) uspešnim u podizanju nivoa dopamina i poboljašnju stanja kod lakših depresivnih ispoljavanja.

Magnezijum

Ishrana savremenog čoveka je deficitarna u magnezijumu, tako da suplementacija istim postaje neminovnost. Jedan od prvih simptoma deficita ovog minerala su i promene raspoloženja. Kao koenzim mnogih bitnih enzima magnezijum utiče na produkciju i oslobađanje dopamina.

Riblje ulje

Aktivni sastojci ribljeg ulja EPA (eikozapentanoična kiselina) i DHA (dokozaheksanoična kiselina) su se u relevatnim studijama pokazale efikasnim i tretmanu nekih depresivnih ispoljavanja. Evo još jednog dokaza da je suplementacija omega-3 esencijalnim masnim kiselinama „must have“ kada je u pitanju zdrav kardiovaskularni sistem i dobro raspoloženje.

Zeleni čaj

Jedan od bitnih sastojaka zelenog čaja L-teanin se pokazao jako moćnim kada je u pitanju uspostavljanje harmoničnog odnosa neurtransmitera, kao i posledični osećaj opuštenosti, ali bez pojave usporenisti uz očuvanje pažnje i mentalnog fokusa.

Vitamin D3

Ovaj master-hormon našeg tela doprinosi i normalazaciji produkcije i otpuštanja dopamina, a samim tim i normalizaciji raspoloženja.